fredag 20 april 2012

Att tro och att hitta tro

Jag är övertygad om att alla människor behöver en övertygelse, en livsuppgift och någonting att tro på. En tro som får oss passar oss själva och får oss att växa. Det kan vara en religiös övertygelse i traditionell mening, men det behöver absolut inte vara det. Det viktigaste är att hitta sin egen tro och på så vis lära känna sig själv, ta reda på vad man egentligen är övertygad om och då även acceptera att andra inte tror och tycker som jag. Vi är alla olika och vi är alla hängivna åt otroligt skilda saker, men en personlig tro skänker många gånger ett lugn och en trygghet att luta sig emot.

Jag är inte religiös i traditionell mening, men med en religionslärarutbildning i bagaget och ett enormt intresse för livsåskådningar av olika slag är det svårt att inte reflektera över vad jag egentligen tror på. Vad är min personliga tro? Bara för att man inte praktiserar någon religion så tycker inte jag att det betyder att man är utan tro. Tvärtom. Alla tror. En tro kan vara så väldigt många olika saker. Att hitta sin egen tro innebär till mångt och mycket att även hitta sig själv. Att ta reda på vad som är viktigt för mig och vad jag vill med mitt liv.

Jag tror på att:
  • lycka kommer av passion, trygghet, kärlek, hängivenhet och vänskap. Inte av pengar, status och materiella ting.
  • på egen hand hitta sin egen personliga dröm och att våga följa sitt hjärta
  • allt man ger får man tillbaka, flera gånger om.
  • inte döma andra människor då vi aldrig kan förstå andra människor fullt ut eller veta vad andra människors kall i livet är.
  • hitta tryggheten i sig själv och att våga växa själv och tillsammans med andra, men aldrig någonsin på bekostnad av någon annan.
  • en balans mellan arbete, vila, träning, sömn och socialt umgänge är viktigt för att ökat välmående. 
  • våga utmana sig själv även om det är läskigt. Våga misslyckas, våga göra del, våga falla och, framför allt, våga försöka igen.
  • leva passionerat och hängivet, älska mycket och vara ödmjuk inför livet.
  • Magkänsla.
  • våga visa känslor, ödmjukhet, respekt och omtanke.
  • leva varje dag, ta vara på alla glädjeämnen och våga älska fullt ut, utan begränsningar eller hämningar. 
Och kanske en av de viktigaste sakerna - jag är fantastisk, precis som jag är, och det är Du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar