måndag 16 april 2012

Pump och skak

Underbart. Träning på hemmaplan. På välkända och bekanta ytor. Underbart! Darrig, skakig, spagettiaktig, slut är vad jag är just nu. Dagens axel- och bröstpass satt verkligen där det skulle. Jag har verkligen hittat hem i styrketräningen igen, jag börjar få ett mål och jag vet vart jag vill nu. Det känns bra. Och tryggt. Och spännande!

Axlar och bröst i dag alltså. Två stora favoritmuskelgrupper så det var inte svårt att peppa igång. I med ett ordentligt mellanmål efter arbetsdagens slut och sedan iväg i spöregn till gymmet. Härliga Actic Linköping City. Jag har saknat dig!

Fem övningar var inplanerade till dagens pass. Två övningar bröst och tre övningar axlar. Två övningar med fokus ovansida axel och en övning med fokus framsida. Baksida går tillsammans med ryggpassen.

Hantelpress på lutande bänk
Värmde upp med några lätta uppvärmningsset á 10 reps. Fortsatte sedan med 8 set där antalet reps låg på 5. Jobbade successivt upp vikten och de tre sista seten var riktigt, riktigt tunga.

Liggande hantellyft åt sidan
Världens bästa uppvärmningsövning för axlarna och även en riktigt bra övning i övrigt också. 3 set á 10 reps per sida fick det bli här.

Sittande arnoldpressar
Nu var det dags att väcka igång axlarna ordentligt. Startade med 2 set á 10 reps. Lyckades sedan få till ett mellanset med bara 6 reps på grund av kramp i ena underarmen. Därefter ytterligare 3 set med 10 reps vardera. Nu var det inte underdrift att prata om pump.

Bröst i cc
Första setet 10 reps. Höjde sedan vikten och körde så många reps som det gick - 8, 6, 4. Tungt!

Stående hantellyft framåt
 Två set á 10 reps. Trött nu!

Ett galet pumpigt och skakigt pass. Kanoninledning på veckan och en riktigt bra avslutning på en riktigt fin måndag. Middagen smakade underbart när jag kom hem och inspirationen är på topp. Nu mys på hemmaplan resten av kvällen. Egentid, hemmafix och sedan tidigt i säng. I morgon väntar min morgonyoga på Korpen Collegium klockan sju på morgonen och vid lunchtid ska ben, mage och ländrygg få lite uthållighetsträning under lunchpasset på Skatteverket. Två pass att instruera, två veckor sedan sist. Det känns lite efterlängtat, för att säga så!

Lax, broccoli och sås på kesella, färsk lök och pesto = god efterträningenmiddag!

2 kommentarer:

  1. Gott det ser ut!

    Ska sälja mitt kort på campushallen, trivs inte där.. Funderar på friskis och svettis igen. =) vart tränar du nu? är det collegium och typ world class eller nåt annat? jag vill ju ha spinning, så därför blir det nog inte collegium för mig trots att jag skulle vilja träna med dig lite mer. saknar dig :( <3

    SvaraRadera