tisdag 28 februari 2012

Inte alltid roligt

Att instruera är bland det bästa jag vet. Det är underbart att få ge träningsglädje, inspiration och att hjälpa människor till ett hälsosammare liv. Instruerandet tar upp väldigt mycket tid i form av fortbildning, förberedelser, tankar, fixande, resor till gymmet och så vidare, men det som det tar är ingenting i jämförelse med vad det ger. Det ger så sjukt mycket glädje, inspiration, värme, gemenskap och lycka. Jag växer som människa för varje vecka mycket tack vare mitt instruerande. Det är fantastiskt att få ge med mig av mina kunskaper om träning, hälsa och sådant.

Ibland är instruerandet dock allt annat än roligt. Jag har haft en lite svajande start på terminen, men just den biten har börjat lösa sig nu och instruerandet är numera lustfyllt och roligt. I dag var det inte viljan utan kroppen som sa ifrån.

Jag var ju sjuk större delen av förra veckan och det var först igår som jag friskförklarade mig. Kände att kroppen var riktigt med på noterna under core-klassen jag instruerade i går, men på vägen hem var jag lite seg i benen. Tänkte att det kanske mest berodde på att jag varit sjuk. I morse var det dock inte bara seghet som fanns i kroppen. Under min morgonyoga hade jag en otrolig smärta och stelhet i varje liten muskel. Kroppen skakade bara av att stå i en stående hund, en position som vanligtvis är rena avslappningen för mig. Nu gjorde allt ont och jag trodde nästan att jag inte skulle ta mig igenom klassen. Ville bara hem och lägga mig i sängen för att sova igen. Kände mig som en riktigt dålig instruktör dessutom, men jag antar att det är så det är ibland. Man kan helt enkelt inte alltid göra klasser som är bättre än den förra.

Tog mig hem på tunga ben och sedan iväg för att instruera lunchpass på Skatteverket - Core Puls. Kastade in handduken lite halvt och förklarade helt enkelt som det var. Dock i en lite förmildrad version. Därefter förklarade jag att jag skulle ta det lite lugnare än vanligt. Så, mina underbara Skatteverkskunder fick helt enkelt en något mindre energisk instruktör rent fysiskt, men en lika peppande instruktör rent verbalt och energimässigt, om inte mer. Blev en riktigt bra klass till slut ändå även om det kändes märkligt att inte göra alla knäböj, saxningar och utfall utan enbart starta igång dem inför varje ny övning, att inste stå i plankan mer än några sekunder och så vidare. Nästa vecka har jag lovat att bjuda på ny koreografi och ny musik. Ska bli roligt hoppas jag!

Tror det hela inte beror på att jag är sjuk utan snarare på för lite mat under för lång tid. Åt dåligt förra veckan när jag var sjuk och under helgen slarvade jag med mellanmål både på förmiddagen och eftermiddagen. Dessutom åt jag extremt lite kolhydrater i går, vilket nog också satt sitt spår när det kommer till träningen. Kosten är verkligen så oerhört viktig och det speglar sig direkt i träningen om jag slarvar någon dag. Kroppen behöver bra och ordentligt med bränsle för att orka prestera. En kost anpassad efter din kropp, dina mål och din livsstil är a och o för att må bra och prestera bra.

I dag har jag fyllt på med enorma mängder mat. Ligger nog på det dubbla mot vad jag brukar äta under en dag och då äter jag inte lite i vanliga fall heller. Har även hinkat i mig massor med vatten. Kroppen börjar kännas som vanligt igen så jag hoppas att det bara var lite energibrist som spökade. I morgon tänkte jag nämligen premiärspringa mina nya skor en vända innan jobbet och då vill jag ha pigga ben. Tidig morgonlöpning väntar alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar