torsdag 23 februari 2012

Sjukstuga och återhämtning

Sprang långpass i söndags och hade en oförskämt pigg kropp. Vaknade småförkyld i måndags, instruerade tre pass i tisdags och blev dunderförkyld under dagen. Vaknade sjuk i går och tillbringade nästan hela dagen i sängen. Konstigt att kroppen kan kännas så pigg ena dagen för att dagen därefter dra igång en förkylning. Märkligt!

Hur som helst var nog inte tre pass i tisdags det bästa för hälsan precis. Det kändes i går om man säger så. Huvudvärk, feber, frossa, illamående, halsont, onda muskler i hela kroppen och en otrolig matthet i både kroppen och huvudet. Tillbringade nästan hela gårdagen under täcket förutom den stunden då jag envist tog mig ner på stan för att småkika på bokrean. Det är liksom ett måste att göra det fösta dagen!

Trots att jag sov bort nästan hela dagen i går så sov jag som en stock precis hela natten. Vaknade relativt utvilad och, pepparpeppar, feberfri och utan halsont. Är fortfarande riktigt förkyld, men i dag känner jag mig i alla fall som människa. Har min torsdagsyoga i kväll som jag faktiskt tänker ta och instruera. Ingen feber och inget halsont likamed okej med lugn träning. Det rycker i benen nu och helst skulle jag vilja springa ett ordentligt pass ute i vårvädret i dag, men så dum är jag inte. Löpningen får nog vänta veckan ut tror jag. Nu vill jag bli frisk!

Nå väl, bokrean i går gjorde att jag hade kunnat shoppa ihjäl mig. Jag älskar verkligen böcker. Romaner, kokböcker, träningsböcker... Tog mig själv i kragen och begränsade mig dock till dessa fem:


  • Hälsokokboken av Ulrika Davidsson.Har spanat på denna länge. Fina bilder (ett måste i kokböcker tycker jag), enkla indelningar i "frukost", "vegetariskt", "fisk och skaldjur" och så vidare. Har bara bläddrat i den en så länge, men många recept verkar väldigt lovande.
  • Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami. Murakami är en fantastisk romanförfattare och denna bok ska vara hans mest personliga. Har hört väldigt mycket blandade åsikter om denna bok och har länge varit sugen på att läsa den. 
  • Ferry Food av Björn Ferry och Cathrine Schück. Björn Ferry tog OS-guld i skidskytte 2010 och bara sju månader innan det hade han lagt om kosten totalt. En LCHF-inspirerad kokbok som även till stor del verkar innehålla ganska mycket personliga inslag. Ska bli spännande att läsa. Recepten verkar enkla och lättlagade samt genomtänkta och goda.
  • Munken som sålde sin ferrari av Robin Sharma. En roman om att hitta sina drömmar, våga tro på dem och förverkliga sig själv. Om denna bok har jag hört så otroligt mycket bra så den känns som ett måste att läsa. Rent ämnesmässigt känns det som en riktig Emelie-bok.
  • En sannolik dröm av Karin Alvtegen. Karin Alvtegen kan vara en av de bästa författarna vi har i Sverige i modern tid. Har absolut ingen aning om vad denna bok handlar om, så det får helt enkelt bli en spännande överraskning.
Kort och gott var det mina bokreafynd. Återkommer med recensioner när de är lästa och kokböckerna testade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar