torsdag 9 februari 2012

Back on track

Handen på hjärtat, vårterminen började tungt för mig på instruktörsfronten och fortsatte ner i en gigantisk, nattsvart avgrund. Vill inte gå in i detalj, men i det stora hela har det varit enormt tungt att köra klasser sedan vårterminen startade. Jag tror inte att det märktes utåt, utan det handlar snarare om en känsla jag haft inom mig och speciellt i yogan har jag haft svårt att verkligen komma till rätta. Yogan är speciell att insturera på så sätt att det helt enkelt inte går att kliva in i en roll och sätta upp en fasad, utan man måste vara mer nära sig själv för att kunna prestera på topp. Det är svårt att förklara, men att gå in i en roll som yogainstruktör blir liksom lite platt fall för känslan även om klassen i sig kan bli bra. Yogan handlar ju mycket om att kroppen och sinnet ska samarbeta och för mig har jag kroppsligt kunnat instruera, men den mentala biten har inte funnits där.

I förra veckan började det vända en del och i dag var jag verkligen tillbaka och mig själv igen. Känslan under hela klassen var helt fantastisk och jag ville bara fortsätta, fortsätta och fortsätta i all evighet. Jag njöt av varje sekund av att få dela med mig av en av de saker som jag faktiskt älskar mest - yogan. I dag blev det så tydligt varför jag gör det här. Det är underbart att få ge andra en del av yogans magiska värld. Efteråt var jag nästan gråtfärdig. Om deltagarna märkte någon skillnad vet jag inte, men för mig var förändringen gigantisk. Underbara, fantastiska yoga. Som jag älskar dig!

Närvaro, styrka, smidighet, avslappning och total kontroll, det är vad yogan är dör mig.

Byggde upp dagen klass i tre delar. Improviserade och gick på känsla som vanligt och det blev riktigt bra. I stora drag var upplägget enligt följande:

Inledning och andningsövningar (ca. 10 minuter)
Bli medveten om hur andetaget känns till en början, fokusera på att få in- och utandning lika långa, övergå i djupandning med stängd mun. Olika andrningsövningar där vi samtidigt mjukar upp kroppens olika leder och musler och förbereder för arbete. Andningsrotationer och så vidare. Andningsövningar där vi står på alla fyra - kuta-svanka, rotationer, parallell utsträckning och ihopdragning av ben och arm.

Dynamisk del (ca. 30 minuter)
Jobbade i ett ständigt flöde där vi enbart stannade till i några statiska plankor. Innehöll bland annat: rörliga krigare, framåtfällningar, kombinationslyft för ländryggen, trebent stående hund med indrag av knä mot magen, dynamiska ländryggsövningar. Fyra varv med: stående hund - armhävningsposition, excentrisk tricepsarmhävning - kobra - stående hund.

Nedvarvning (ca. 15 minuter)
Det blir en väldigt skön nedvarvning när man får vara stilla efter att ha jobbat konstant dynamiskt under föregående del. Halv duva, sittande framåtböjning i skräddarställning, fjärilen, baksida lår med ett ben sträck uppåt, nacksträckning, plogen, skulderstående, fisken och liggande twist.

Avslappning (ca. 3 minuter)
Avsluta med några minuters total avslappning i savasana. Avslutar i skräddarställning med inandning och tack.

Ungefär så var alltså dagens klass uppbyggd. Oftast börjar jag alltid klasserna med några solhälsningar efter andingsövningarna innan vi bygger vidare därifrån, men ibland är det så skönt att frångå detta. Solhälsningen är bra, men det finns väldigt många andra bra kombinationer och övningar som man kan bygga samman.

Nu ska jag forsätta njuta av den fantastiska känslan som finns i kroppen just nu och förhoppningsvis sova riktigt gott. Är sakligt mörbultad efter en väldigt plågsam, och otroligt välbehövlig, massage i dag. Har än en gång konstaterat vilka under detta kan göra. I morgon väntar en rätt träningslugn dag för min del. Lite yoga kanske, men inte så mycket mer än det. Tror att musklerna behöver en extra dags återhämtning efter tortyren på massagebänken innan de är redo att prestera igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar