torsdag 2 februari 2012

Lyxplugg

Dåligt med sömn de senaste nätterna har resulterat i en ännu tröttare och mer sliten Emelie. Trögtänkt, förvirrad och allmänt urblåst i huvudet. Helst av allt hade jag önskat att jag hade kunnat ta ledigt i eftermiddags, men tyvärr finns inte riktigt tiden för det. Istället gjorde jag något jag aldrig gör annars - pluggade i sängen. Plugg i sängen är big no no i vanliga fall. Sängen ska liksom inte vara en kravfylld arbetsplats, men just i dag var det galet skönt att hoppa i myskläderna efter jobbet, bädda ner sig i sängen och plugga. Det hela hade dock varit ännu bättre om jag hade kunnat byta ut kurslitteraturen mot en skönlitterär bok, men man får helt enkelt göra det bästa av situationen.


Förutom den förvirrade hjärnan har det bristande sömnen även resulterat i en seg kropp som inte återhämtar sig efter träningen som den brukar. Ett ganska tydligt tecken på att jag har sovit för lite är när min kära kropp behöver mer återhämtning än vanligt. I vanliga fall är jag rätt lyckligt lottad som har en snabb återhämtning, men så är det alltså inte nu. Tog därför mitt förnuft till fånga och gav kroppen en aktiv vilodag i dag istället för att klämma in det planerade passet bröst, mage och ländrygg som jag tänkt bränna av innan kvällens yogapass. Nöjer mig med att instruera min yoga i kväll och så hoppas jag på piggare muskler i morgon då det väntar benpass. Tänkte nämligen slänga in lite bonusövningar för just bröst, mage och ländrygg då som kompensation för dagens uteblivna styrkepass. Att lyssna på kroppen i detta avseende är a och o. Hade jag inte haft min kvällsklass att instruera om lite mer än en timme hade jag nog tagit en lång dusch och sedan sovit ganska snart. Istället har jag laddat upp med lite extra mat under dagen i hopp om att det ska hjälpa kroppen att få lite mer energi.

Nu är det strax ombytesdags och sedan tid att ta sig iväg till gymmet. Termometern visar på tio minus, så jag tror att jag ska ta lite extra varma kläder i dag. Det brukar nämligen vara lite kyligt att ta sig hem på torsdagkvällarna när man är så där lagom yogaavslappnad.

2 kommentarer: