torsdag 2 februari 2012

Bra yoga

Hemma, nyduschad, nyäten och nerbäddad i sängen. Har instruerat en riktigt bra yogaklass nu på kvällen. Antagligen den bästa för terminen. Noll förberedelser utan lät verkligen allt bara rulla på. Jag brukar aldrig ha ett färdigt program längre, vilket jag hade precis när jag började instruera, utan jag improviserar alltid under klassens gång beroende på deltagarnivån, om det är många nya och så vidare. Börjar med lättare övningar och ger svårare alternativ till de som varit med ett tag. Något jag tycker är min skyldighet som instruktör - att möta allas enskilda nivå och få alla att känna att de klarar av passet, att de har fått blivit utmanade och utvecklats.

Men, även om jag alltid improviserar brukar jag ändå ha en plan över vad jag vill få ut av passet. Brukar alltid försöka tänka ut en ny övning, en ny kombination eller liknande för att bjuda på nytt. När och hur jag använder den är dock aldrig bestämt och inte heller vilka andra övningar jag ska ha med.

I dag gick jag istället dit och körde helt utan att ha tänkt alls. Helt utan krav på att komma med nytt, helt utan krav på att prestera ett toppenpass och helt utan krav på att vara galet revolutionerande. Jag bara var och det blev bra. Riktigt bra! Skönt!

Nu ska jag plocka fram den efterlängtade skönlitterära boken och läsa några sidor innan ögonlocken lär trilla ihop. I morgon tänkte jag bränna av ett morgonpass på gymmet. Ben i fokus, men även bröst, mage och ländrygg, som jag missade i dag, ska få jobba en del. Här ska byggas mer muskler, här ska skapas en starkare kropp. Pepp, pepp, pepp!

2 kommentarer: