söndag 13 maj 2012

Hej pinsamt värdelösa kondition

Som jag nämnde tidigare i veckan har jag lagt om kost och träning en del nu. Jag har nästan enbart fokuserat på styrketräningen, bortsett från några spinningpass och lite löpning, den här våren och det märks - på två sätt. För det första har jag lagt på mig en hel del mer muskelmassa mot tidigare och för det andra är min kondition så pinsamt dålig att jag nästan skäms. Tidigare, när jag sprang ett flertal gånger i veckan, var det alltid musklerna som tog slut först och inte orkade utmana konditionen. Nu är läget det helt motsatta. Sprang intervaller i dag och i musklerna känns det ingenting, men konditionen sa stopp redan under uppvärmningen. Intevallerna bjöd sedan på blodsmak i munnen och snurr i huvudet. Som sagt, konditionen är dålig, dålig, dålig. Helt urkass!

Min plan nu är att fortsätta splitta kroppen på fem styrkepass i veckan, men även lägga in mer cardio i träningsschemat. Jag snittar ungefär två timmar promenad varje dag, men dessa promenader handlar mest om vardagsmotion i form av promenader till och från jobbet och liknande. Nu tänker jag försöka slänga in tre högintensiva cardiopass i veckan. Dels för förbränningens skull samt för att få upp konditionen lite. Löpning kommer bli huvudcardion, mestadels intervaller samt några snabba korta pass, men det lär även bli lite trappmaskin eller crosstrainer på gymmet någon gång då och då. Nu när våren och värmen är här är det dock skönare att springa ute tycker jag och inne i gymmet spenderar jag ändå ganska mycket tid med tanke på styrkepassen som ligger där.

På kostfronten har jag redan i dag en ganska prickfri kost. Jag äter varierat, regelbundet och bra. Har dock börjat kapa lite extra i kolhydraterna just nu och vet att det nog kommer att räcka så i kombination med den påökade cardioträningen för att jag ska tappa de gänget av kilon jag vill bli av med. Tänker inte dra detta till något extremt, men jag vet vad jag vill och jag vet hur jag vill att det ska bli helt enkelt.

Till dagens löppass med konstaterande att konditionen passerat bäst före-datum för väldigt länge sedan:

Tid: 33:10
Medelpuls: 146 (71% av max)
Maxpuls: 189 (92% av max)
Kalorier enligt pulsklocka: 259
Hur: Powerwalk/jogging som uppvärmning samt powerwalk som nedvarvning. Lite längre backintervaller uppför i jämn och hög fart, powerwalk nedför - 8 stycken.

Nu laddar jag om för att köra ett pass baksida ben i gymmet om någon timme. Veckan sista träningspass innan det är måndag i morgon igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar