tisdag 22 maj 2012

"Det finns mer i livet än att öka farten"

Våren har inneburit en omstart och en nystart på många plan för mig. Efter det att jag gick in i väggen i början av året och tillbringade de första månaderna med att gråta konstant så har jag därefter börjat återgå till mig själv igen. Med små, små steg i rätt riktning börjar energin, glädjen och passionen långsamt återvända till mig. Det är inte lätt och jag jobbar ständigt med att säga nej, inse när jag har tillräckligt och inte överboka mig med saker och ting. Ibland krävs det att jag tackar nej även till saker som jag egentligen kanske skulle vilja, men som jag inte hinner. Den här våren har givit mig ett helt nytt perspektiv på ordet vila.

Eftersom mitt största problem inte är att jag inte kan säga nej, utan att jag helt enkelt har lätt att bli fartblind och vill vara precis överallt hela tiden påminner jag mig själv om att jag inte måste skynda jämt. Ibland måste man stanna upp. Det är skrämmande att det är så modernt att ha en fullspäckad agenda. 

Som lite påminnelse om att livet är så mycket mer än att vara den mest effektiva och uppbokade människan så köpte jag ett budskapshalsband som en present till mig själv i dag. Så fint och viktigt! Detta kan vara ett av de viktigaste budskapen i livet för mig.


För helt ärligt. Det är inte att plugga mest, jobba mest, instruera flest klasser, ha bäst resultat på alla tentor, vara den mest tillgängliga vännen och liknande som gör mig lycklig. Det som gör mig lycklig har inte med prestationer att göra. Min lycka ligger i min fantastiska pojkvän som jag älskar mer än någonting annat, min underbara lillasyster som jag skulle kunna gå genom eld och vatten för, mitt jobb som varken kommer ge mig miljoner på banken eller berömmelse, men som varje dag ger mig så mycket lycka genom att jag vet att jag är på rätt ställe och så passionerad för det jag gör, min familj och mina vänner, min träning som gör att jag kan känna mig riktigt levande, stark och okrossbar, min kropp som är hel, frisk och unik, mitt hem och flera andra små ting som inte är kopplade till att prestera och vara bäst.

"Det finns mer i livet än att öka farten"

1 kommentar: