torsdag 1 december 2011

Att hitta rätt

Efter en kaosartad jobbdag där jag klonat mig själv och haft lektioner non stop precis hela dagen är man rätt förstörd mentalt och socialt. Läraryrket är ett fantastiskt yrke, men ibland krävs det så otroligt mycket. Det går liksom inte att gå in och göra en lektion halvhjärtat. Jag måste vara där, leverera och vara fokuserad. För hur ska jag annars kunna räkna med att eleverna är engagerade om jag inte är det själv? Just i dag var en sådan dag då jag verkligen fick vända ut och in på mig själv för att motivera. Det lyckades, men det känns nu efteråt. Rent mentalt alltså.

Precis som läraryrket är instruktörsjobbet likadant. Jag måste vara där, leverera och vara fokuserad. Hur hemskt är det inte med en instruktör som bara kommer dit, river av sitt pass och går hem? När jag instruerar är jag inte där för att träna. Nej, jag är där för att andra tränar. Min uppgift är att motivera, engagera och få deltagarna att kämpa lite extra. Att de ska våga utmana sig själva, flytta gränser - precis som i läraryrket. När jag instruerar är min egen träning obetydlig. Självklart tränar jag och självklart är det viktigt att min teknik är bra, men mitt fokus ska ligga på deltagarna och inte på mig själv. Precis som i klassrummet - fokus på eleverna!

Jag har utvecklasts som instruktör den här hösten. Jag har utvecklats som lärare den här hösten. Det är häftigt att de ligger så nära varandra. Lyfter varandra. Drar varandra. Jag blir en bättre lärare av att vara instruktör. Jag blir en bättre instruktör av att vara lärare. Jag kan plocka bitar från båda ställena och ta med mig in på det andra. Det är häftigt! Det häftigaste av allt är att jag har hittat rätt. Jag är lärare. Jag är instruktör. Jag är det liksom hela vägen rakt igenom. Det är så jag och jag älskar det! Mina älskade jobb, ni ger mig så mycket!

Nu ska fokuset flyttas från eleverna till deltagarna. Två klasser att instruera i kväll och det ska bli underbart. Först ska jag dock vara varva ner för att sedan varva upp. Fullt fokus på deltagarna. Engagera, motivera, inspirera - det är vad jag ska göra i kväll. Det är vad jag gjort under dagen. Jag har hittat hem. Lärare och instruktör, det är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar