onsdag 30 november 2011

Vad yoga egentligen handlar om

Total avspänning, total närvaro i nuet och total sanning mot sig själv är vad yoga handlar om. Det handlar om din andning, ditt fokus, din kropp. Att utmana, men aldrig någonsin tvinga kroppen till något. Att våga utmana sina svagheter och förbättra sina styrkor, både fysiskt och mentalt, men samtidigt acceptera den nivå kroppen är på för stunden. Aldrig hetsa fram resultat, aldrig göra kroppen illa, aldrig göra något du inte är redo för. Andning, närvaro, fokus, i allt, inte bara på yogamattan, det är vad yoga handlar om.

Det handlar aldrig någonsin om vem som är starkast, smidigast eller klarar svårast positioner. Det är inte yoga. Att behärska svåra och krävande positioner där tankarna är på annat håll och andningen okontrollerad är inte yoga. Yoga är aldrig någon tävling, varesig mot någon annan eller mot dig själv. Yogan börjar i andingen, fokuset och avspänningen och utvecklas senare i positionerna, asanas, som kan vara både lätta och svåra, fysiskt ansträngande eller ej. Yogan är en resa. En resa där det gäller att bli sann mot sig själv. Först när du når insikten om vart du nu befinner dig, på riktigt, kan du börja utvecklas. En resa där kropp och själ ska vara förenade. Det fysiska och det mentala. Ibland är stillheten och avspänningen det som kräver absolut mest jobb och hårdast ansträngning. Resten följer sedan bara med av sig själv med tiden.

Detta är ett av mina absoluta favorityogaklipp. Ofta pratar jag om en yogakänsla - den känsla jag själv vill ha när jag yogar och även den känsla som jag vill förmedla till mina yogadeltagare. Den känslan finns i detta klipp. Avspänning, närvaro och fokus. Styrka, avslappning, smidighet. Att vara ett med kroppen.

1 kommentar: