torsdag 15 mars 2012

Spinning in my heart

Körde mitt första spinningpass på säkert ett halvår i går. Tränade jättemycket spinning förr, speciellt förra våren, då jag hade kvar mitt träningskort på World Class samtidigt som jag instruerade för Korpen. I höstas och under vintern har jag enbart tränat på Korpen då jag tyckte att det kändes onödigt med ett extra träningskort då jag instruerar för Korpen och därför tränar gratis där. Korpen har dock inte spinning och någonstans har det fattats mig. Spinning är den absolut tråkigaste, förutom möjligen att springa på löpband, träningsformen jag vet. Och en av de bästa! Tråkigt för att det egentligen är ganska puckat att sitta instängd i en sal tillsammans med en massa andra människor som också svettas som grisar samtidigt som man trampar som en galning utan att komma någonstans. En av de bästa för att det verkligen utmanar psyket. Det är fruktansvärt lätt att fuska, lätta på motståndet och bara trampa luft när man blir lite trött. Då krävs det lite (h)järnvilja att fortsätta.

Som sagt så har spinningen fattats i mitt liv under vintern och för några veckor sedan bestämde jag mig för att skaffa mig ett gymkort på ett ställe där jag inte instruerar. Dels för att jag kände att jag ville träna någonstans där jag inte var intstruktör, men även för att jag faktiskt saknar den riktiga gymmiljön lite. Korpen har en otroligt varm och familjär miljö helt fri från prestationskrav. Rörelseglädje är nyckelordet och jag älskar verkligen den atmosfären. Träning ska vara roligt och kantas av gemenskap. Alla platsar. Korpen är fantastiska på det de gör och jag älskar mitt instruktörsjobb där, men jag saknade gymkänslan. Jag saknade det lite mer prestationsinriktade och bestämde mig därför för att ha ett till gymkort. På så vis får jag liksom det bästa av två världar.

Funderade ett bra tag på vilket gym jag ville välja och lotten föll till sist på Actic. Actic har två anläggningar i Linköping och med mitt kort kan jag träna på båda samt flera andra anläggningar i Sverige. Är riktigt nöjd med mitt val och har hittills mest huserat i gymmet samt varit på några BodyAttack-pass i gruppträningssalen.

Nytt träningsställe!

I går var det dags att börja jakten på "min" spinninginstruktör. Instruktören jag körde för på World Class, Jenny, är verkligen one of a kind och jag förstod att det skulle bli lite svårt att hitta någon som kom upp till den nivån. Så, i går började alltså letandet och jag hoppade upp på spinningcykeln för första gången på väldigt länge. Lyckades, på första försöket, hitta en riktigt duktig instruktör. Passet var bra uppbyggt och en salig blandning mellan intervaller, backar, backintervaller och massor mer. Nackdelen var väl att det kom lite vila mellan varje låt. Jag har gärna gasen i botten från start till mål. Det värsta som kan hända är liksom att man inte orkar och det är inte hela världen.

Svettades som en galning och lämnade en fin pöl under min cykel. Spinning är nog den träningsform som får mig att svettas absolut mest och någonstans är det så skönt. Pulsmässigt har jag svårt att dra upp pulsen riktigt ordentligt när jag spinnar. Löpmässigt har jag en maxpuls på drygt 206 och kan vid intervallträning toppa på någonstans mellan 197 och 200. Spinningmässigt kommer jag på sin höjd upp på drygt 85-87% av min maxpuls och då är det så jobbigt att det studsat stjärnor framför ögonen, benen skriker av mjölksyra och det susar i huvudet. Jag börjar inse att jag kanske helt enkelt har lite "olika" pulszoner och inte ska jämföra spinningen med löpningen utan istället utvärdera dem var för sig. Med mer regelbunden spinning igen kanske jag kan jobba mig upp mot en högre puls också. Skulle tro det!

Gårdagens pass
Tid: 49:09
Medelpuls: 145
Maxpuls: 172 
Känsla: Snart trillar benen av!

Var riktigt nöjd och glad på vägen hem från passet och somnade, efter mat och dusch, väldigt nöjd tillsammans med ett par otroligt matta ben. Skön känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar