torsdag 22 mars 2012

Tomatsoppa med linser och kikärter

Lyckades få till årets godaste maträtt hittills. Eller i alla fall årets godaste soppa. Så löjligt god att jag nästan ville äta upp precis allt. Hejdade mig dock med tanke på att det nog hade blivit lite för fullt i magen för att instruera yoga i så fall. Detta recept måste ni bara testa!


För 5 portioner: Skala och hacka 1 gul lök och 2 klyftor vitlök. Stek i smör någon minut. Häll i 1 burk krossade tomater och 1 burk kokosmjölk. Låt koka upp och släng sedan ner 2 dl röda linser. Krydda med salt, peppar, cayennepeppar, Garama Masala, spiskummin, ingefära, curry, gurkmeja och paprikapulver. Låt koka på svag värme utan lock i cirka 20 minuter. Rör om ofta (annars blir det inte bra. Tro mig, jag testade en gång för länge sedan...). När några minuter återstår ha i 1 burk kikärter (avrunna så klart) och 2 dl vatten och låt koka ytterligare någon minut. Mixa sedan soppan slät!

Supergott att klicka ner lite turkisk yoghurt i soppan precis innan man ska äta!

Förutom denna extremt goda soppa har jag lyckats instruera en riktigt bra yoga så här på kvällskvisten. Ganska likt tisdagens pass, men något tuffare. Perfekt avslutning på torsdagen!

2 kommentarer: