måndag 19 mars 2012

Yogadeltagare

I dag har jag gjort något som jag inte gjort på en halv evighet. Efter ett rygg- och bröstpass i gymmet tog jag tillfället i akt och var yogadeltagare. Sist jag gick på en yogaklass som jag inte själv instruerade var i somras, tror jag, och det är verkligen galet länge sedan. Nu när jag gått och blivit med gymkort på Actic kändes det lägligt att klämma in en yogaklass för att bara vara deltagare. En klass där jag verkligen skulle släppa instruktörshuvudet och bara yoga för min egen skull. Lyckades rätt bra. Förvisso snurrade tankarna lite på klassupplägg till mina egna pass, men för det mesta kunde jag faktiskt bara fokusera på min egen kropp, min andning och nuet. Så skönt!


Klassen i sig var riktigt bra. Lite annorlunda mot hur jag brukar köra och tänka, men det är alltid roligt med lite nya infallsvinklar och idéer. För mig handlar instruerandet mycket om att skapa sin grej och göra sina klasser personliga. Dagens yogapass var ganska olikt mig, men några övningar kommer jag absolut att ta med mig.

Dagens konstateranden:
  • Jag har utveklats enormt mycket som instruktör sedan jag började instruera förra vintern. Jag har verkligen hittat min grej och är otroligt säker på hur jag vill att mina klasser ska vara, vad jag vill förmedla och vad jag vill delge mina kunder. Jag inspireras av att se skillnader mellan mig och andra instruktörer och tycker att det är spännande att se hur andra tolkar yogan.
  • Jag har blivit förbannat stark. Jag lyfter förvisso inte speciellt tungt i gymmet, men jag besitter i dag en uthållighetsstyrka och en flexibilitet som jag är fruktansvärt stolt över. Detta har jag inte märkt under mina egna yogaklasser utan det slog mig först i dag hur funktionellt stark min kropp blivit. Stark och stabil. Det är häftigt!
  • Jag är smidig, jag är balanserad och jag har en härlig kroppskontroll.
  • Jag älskar verkligen yogan så otroligt högt!
Summan av det hela är nog att jag aldrig kommer att släppa instruerandet eller yogan samt att jag verkligen älskar min kropp. Utveckling är häftigt!

Nu ska jag släcka lampan och sova. I morgon väntar morgonyoga och jag längtar. Sedan mitt kanonpass i torsdags har jag gått omkring och varit nyförälskad i yogan. Äntligen är det dags att instruera lite i morgon igen. Känns mer än efterlängtat!

2 kommentarer:

  1. Ibland är det verkligen skönt att bara "parkera sig" och låta sig ledas. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du så rätt i. Även om jag älskar att instruera så är det skönt att bara få vara deltagare också! :)

      Radera