lördag 19 november 2011

Underbara morgnar

Morgonen är verkligen min guldstund på dagen. På morgonen mår jag som bäst, är mest kreativ och känner mig som lugnast. Morgonpiggheten är jätteskön på vardagarna, men jag har länge önskat att jag kunde få sova lite längre än till halv sju på helgerna. Sedan ett tag tillbaka kör jag dock nya helgrutiner som gör att det inte är hela världen att min kropp säger åt mig att kliva upp. Istället för att sucka åt mig själv går jag upp, lagar en stor frukost (min mage är alltid vrålhungrig på morgonen) och äter i lugn och ro. Därefter kryper jag tillbaka ner i sängen och ser en film eller läser. Precis lika mycket helgmys som en lång sovmorgon.

I morse tyckte kroppen att vi skulle gå upp stax innan sju. Vaknade, som vanligt, vrålhungrig så tillsammans med en tidning blev det långfrukost och sedan kröp jag ner under täcket igen. Har precis avslutat ett kapitel i en (skönlitterär) bok och tror faktiskt att jag stannar kvar här en liten stund till innan det är dags att ta tag i lördagen. Helgmys, helgmys!

Frukost - min absoluta favoritmåltid på hela dagen. Havregrynsgröt med pepparkakskrydda, äpple, valnötter, linfrön och solrosfrön, en skiva grov råg med keso och örtsalt, kokt ägg och vatten.

Att koka havregrynsgröten i mjölk istället för vatten är så mycket godare. Testa, testa! Funkar dock inte så bra i micron skulle jag tro...

2 kommentarer:

  1. det fungerar alldeles utmärkt att koka mjölkgröt i micron, dock är en bunke att rekommendera, så att det inte kokar över :)

    roligt att du bloggar igen! :)

    SvaraRadera
  2. Molly: Gör det!? Vad bra, då vet jag det :) Tror dock att jag fortsätter köra min på spisen - tycker att det blir godast så!

    SvaraRadera