måndag 28 november 2011

Söndagslunch

Det har efterlysts lite matinspiration här och jag, som älskar mat, ställer gärna upp med både recept och idéer. Matlagning är ett otroligt stort intresse och jag lägger en ganska stor summa på mat varje månad. Naturligt, enkelt och gott är nyckelorden här. Kanske inte alltid det billigaste, men inte heller överdriven lyx. Bra mat helt enkelt! Maten är liksom kroppens bränsle. Det vi stoppar i oss är det som senare ovandlas till det som gör att kroppen orkar prestera. Värt att lägga några kronor extra på maten alltså, även om det självklart finns alternativ som är både bra och billiga.


Gårdagens lunch blev en enkel historia, men fruktansvärt god. Jag älskar ungstillagade rotfrukter och brukar göra en jätteomgång (vi snackar typ tio portioner) när jag gör dem eftersom det funkar så bra att frysa in dem och sedan ha i matlådan. Gott till det mesta!

I går gjorde jag en jätteomgång av kålrot, morot, potatis, palsternacka och rödbetor. På med olivolja, salt, peppar och rosmarin (världens godaste krydda till rotfrukter) och sedan in i ugnen. Sköter sig själv bara man rör runt lite mellan varven.

Till mina rotfrukter fick det även bli avocado, julskinka och en kall sås gjord på medelhavsyoghurt, lite grovkornig senap och salt. Massor av vatten till det så var jag både mät och nöjd sen.

Vem har sagt att bra mat behöver vara komplicerad?

1 kommentar: