måndag 30 januari 2012

Träningsplan vecka 5-12

Har skissat lite på ett nytt träningsupplägg för de närmaste veckorna. Jag har ju lovat mig själv att prioritera min egen träning den här våren och önskemålet är att förbättra både styrka och kondition. Styrkan är dock det som kommer att få största fokus under den här första perioden på åtta veckor, men jag har även med tre stycken löppass i denna planering - ett kortare distanspass i hög fart, ett intervallpass och ett långpass som verkligen, verkligen ska springas galet långsamt. Jag har en tendens att springa för fort på mina långpass. Skärpning nu!

Utöver dessa tre löppass har jag klämt in fyra styrkepass, en vilodag samt tre klasser att instruera i veckan. Känns som en ganska hållbar och bra kombo där jag tror att jag kommer att nära mig mina mål.

Min tanke är att under de närmaste veckorna - vecka fem till tolv - fokusera på många reps, många set samt lite lättare vikter. Fokus på teknik, bålstabilitet samt kontakt och med målsättningen att bygga upp en bra uthållighetsstyrka och grund. Jag vill ha en funktionell och vardagsstark kropp som håller i längden och då är det nödvändigt med en stabil och stark grund att stå på. Efter dessa veckor tänker jag lägga om upplägget och ha ett lite annat fokus, men mer om det när det börjar närma sig.

Veckoupplägget då:
Måndag
Kort distanslöpning i hög fart. Här är enda gången i veckan då jag får försöka pressa ner den totala tiden i minuter per kilometer.

Axlar och rygg. Axlar - framsida, baksida, ovansida samt rörlighet. Rygg - övre delen av ryggen.

Tisdag
Instruerar morgonyoga 60 minuter.

Instruerar corepuls (mage, ländrygg, rumpa och lår samt lite pulshöjande) 45 minuter.

Onsdag
Intervallöpning. Tabataintervaller, långa intervaller, korta intervaller. Intervaller kort och gott. Upp med pulsen!

Biceps och triceps.

Torsdag
Bröst samt mage och ländrygg.

Instruerar kvällsyoga 60 minuter.

Fredag
Ben.

Lördag
Vila!

Söndag
Löpning - långpass. Långsamt, långsamt, långsamt! Ingen tidspress, ingen koll på minuter per kilometer och en puls som är låg.

Kort och gott, där har vi upplägget för de närmaste veckorna. Nu är det bara att köra då!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Jag tror att jag är riktigt nöjd faktiskt. Blir nog bra det här!

      Radera
  2. Abo, jag har vart på gymmet (och tränat) idag. Fett stolt tjej!!

    SvaraRadera