torsdag 12 januari 2012

Snabbmat när den är som bäst

Snabbmat behöver inte vara likamed dålig mat. Jag gillar hemlagad mat och som bonus får det gärna gå fort att slänga ihop maten också. I alla fall vardagsmaten. Till helgen tillbringar jag gärna lite längre tid vid spisen, men dagar som denna vill jag bara att matlagningen ska gå undan, speciellt då jag ska iväg och instruera yoga om någon timme och middagen därför blir tidig. Jag hatar att yoga när jag är för mätt!

I dag plockade jag fram några bortglömda tonfiskburkar. Tonfisk blir man kanske inte helt till sig i trasorna av, men helt ärligt så har den faktiskt lite oförtjänt dåligt rykte. Det går att göra många snabba, enkla och, framför allt, goda rätter med tonfisk. I dag fick tonfisken sällskapa med kokosmjölk, krossade tomater, kalamataoliver och lite annat gott. En kanonmiddag som tar ungefär lika lång tid att tillaga som att Googla nummret till pizzerian...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; jag kan inte laga mat som ser god ut på bild!

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 broccolihuvuden (eller frysta buketter)
1 burk kokosmjölk (inte light)
1 burk krossade tomater
2 burkar tonfisk i vatten
1 grovt riven morot
Kalamataolivet (många!)
Curry
Chilipulver
Oregano
Salt
Peppar

Hacka och stek lök och vitlök. Dela broccolihuvudena i bitar och släng ner tillsammans med löken. Häll på kokosmjölk och krossade tomater. Låt koka upp! Krydda och smaka av. När broccolin nästan är mjuk - häll i tonfisken (utan vatten), morot och olivet. Låt koka ytterligare några minuter.

Avocado och ett stort glas vatten till detta gjorde magen, mer än, mätt. Mums! Snabbt och enkelt, bättre kan det inte bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar