måndag 30 januari 2012

Dagens mat i bilder (i alla fall hälften) och ett recept

Jag får rätt ofta frågor om vad man ska äta, vad som är bra mat, hur man ska göra och så vidare. Många gånger verkar det som att uppfattningen är att det måste vara svårt och tidskrävande att äta bra. Så är det inte! Bra och näringsrik mat som gör att man orkar prestera, både fysiskt och psykiskt, behöver varken vara krånglig, ta tid eller vara dyr. Snarare tvärtom.

Jag älskar att laga mat. För mig är det ett sätt att koppla av och varva ner. Det är roligt att experimentera i köket och man behöver definitivt inte vara en stjärnkock för att få ihop goda måltider.

Hur kan en matdag se ut då? Självklart varierar det enormt beroende på vem det gäller. Din kropp och din livsstil bestämmer hur mycket du behöver äta, men även vilken sammansättning av protein, kolhydrater och fett som är det optimala för dig. Att lära känna sin kropp är a och o för att äta bra. Ekvationen är ganska enkel - bra mat in ger bra med energi i utgift.

Jag tränar så pass regelbundet att jag inte brukar variera matintaget beroende på om jag har träningsdag eller vilodag. I regel går jag alltid på mättnadskänsla och sunt förnuft samt en hel del kunskap om hur min kropp fungerar. Efter år av magproblem har jag äntligen hittat en kosthållning som fungerar för mig, min kropp och min träningsnivå. Men som sagt, allt är individuellt.

En vanlig matdag för mig består av fem till sex måltider - frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och eventuellt kvällsmål. Jag är verkligen en äta lite och hela tiden-person.

I dag har jag fått i mig följande:

Frukost
Havregrynsgröt kokad i mjölk med banan, äpple, linfrön, torkade fikon, torkade dadlar, mandlar och pumpafrön, två ägg och ett stort glas vatten.

Mellanmål
Naturell yoghurt och apelsin

Lunch
 Lax, råris, stuvad spenat (en av mina stora svagheter här i livet) och paprika. Vatten, vatten, vatten

Mellanmål innan träning
 Knäcke med bregott och ost samt naturell yoghurt med äpple, pumpakärnor och kokos.

Middag
 Fisksoppa och knäcke med bregott och ost. Vatten, vatten!

Så, som sagt. Det behöver inte vara svårt eller konstigt. Bra mat kan vara enkelt. Basic! Och gott så klart! Mat ska vara god, annars kan det ju vara.

Tar och slänger in receptet på fisksoppan som jag komponerade ihop i kväll. En sådan där historia där man tager vad man haver och vips så har man en god soppa.


Fisksoppa
4 portioner

1 gul lök
1 burk krossade tomater
2,5 dl (laktosfri) matlagningsgrädde 
400 g torksfilé
Broccoli
Kalamataoliver
Salt
Peppar
Curry
Chilipulver
Paprikapulver


Hacka löken och stek den mjuk. Tillsätt krossade tomater och grädde. Låt koka upp.


Skär fisken i tärningar och rör ner i grytan. Släng ner lite broccoli och krydda efter smak. Låt sjuda till dess att fisken är färdig.


Släng ner oliverna på slutet och låt sjuda ytterligare några minuter.


Klart! Snabbt, enkelt och gott. Bättre kan det inte bli!

2 kommentarer: