fredag 27 januari 2012

Du vet att du har tränat benen ordentligt...

...när du knappt kan resa dig upp när du ska kliva av bussen. Förmiddagens benpass satt där det skulle. Minst sagt! Efter att under veckan ha konstaterat att ett halvår utan styrketräning bidragit till en överkropp med stora brister har jag i dag kommit fram till att benen är otroligt mycket starkare än på väldigt länge. Corepuls har minst sagt fixat en hel del resultat.

Dagens pass fick starta med tio minuter powerwalk på löpbandet. Bra tempo och lutning för att testa höften som faktiskt inte sa ifrån i dag. Peppar, peppar! Hoppas verkligen att allt mitt rehabande har givit lite resultat. I mitten av hösten kunde jag inte ens gå i svagt uppförslut så detta är verkligen ett framsteg.

Fortsatte med:
Liggande låtcurl på boll
Tio reps, fyra set. Stor favorit när det gäller hamstrings för mig då den även utmanar balans och bålstabilitet lite extra. Kan bli riktigt, riktigt tung med rätt teknik. Man kan göra mycket med den egna kroppen och en pilatesboll!

Knäböj
Nio reps, fem set. Lite lägre vikter och med fokus på teknik och djup. Brände ordentligt i låren och rumpan och teknikmässigt sitter de riktigt bra.

Utfall med bakre benet på bänk
Tio reps/ben, två set/ben. Inga vikter. Utmanar balansen lite extra och känns ordentligt efter alla knäböj.

Dynamiska, explossiva utfall, varannat ben
En minut gånger tre. Inga vikter här heller. Fokus på explosivitet och stabilitet.

Vadpress
En minut gånger tre. Superset med dynamiska, explossiva utfall. Inga vikter! Långsamt och fokuserat.

Djupa, breda knäböj med kettelbell
Tio reps, fyra set. I detta avseende är kettelbells verkligen perfekt. Djupt ner till dess att kettelbellen nästan precis tar i marken och sedan upp igen. Kontroll på bålstabiliteten och tekniken. Tung övning i slutet av ett benpass.

Avslutade det hela med lite rehabövningar för höften, både i kabelmaskin och utan vikter. Hoppade coreövningarna då magen bestämt berättade för mig under alla benövningar att den fått sitt under gårdagens yogapass som innehöll en hel del mage och ländrygg.

Nu efter dusch och lunch känner jag mig lugn och glad. Aldrig någonsin ska styrketräningen få bli obefintlig igen. Underbara, underbara, älskade styrketräning!

Efter träning är det alltid gott med mat. Dagens lunch fick bli lax, medelhavsyoghurt med lite honung i, kalamataoliver, äpple och paprika. Och ja, jag har mani på kalamataoliver!


Nu väntar lite mer plugg här och sedan ska jag ta helg med gott samvete efter en effektiv, tung och väldigt krävande vecka. Laddar för mys hela helgen lång. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar