lördag 16 juni 2012

Medley Hjortensbergsbadet

Efter skolavslutning, gråtkalas, benträning och allt vad det nu var i torsdags så tog jag bussen till Nyköping på kvällen. På måndag drar mitt sommarjobb igång, vilket innebär åtta veckors jobb i Nyköping. Eftersom jag kände att det var uteslutet med en hel sommar utan gymkort skaffade jag ett Medley-kort som ger tillgång till alla deras anläggningar här i stan både vad gällande gym, gruppträning och bad. Det är ju gymmet jag vill åt och Hjortensbergsbadet ligger i princip granne med sommarjobbet så det kan inte bli mycket bättre. Avståndsmässigt i alla fall. Dessutom var priset för kort utan bidningstid helt okej med 370 kronor i månaden.

I går köpte jag alltså träningskort och tränade första passet. Själva gymmet fick väl det kanske inte att resa sig i brallan av upphetsning, men det var helt okej. Litet, men det fanns ändå okej med utrustning. Lite väl tunnt utbud av fria vikter, men det är okej. Lite hantlar och skivstänger kommer man långt med. Saknar dock en latsdragsmaskin, men det går ju att träna latsen på andra sätt.




Jag körde rygg i går. Mitt värsta! Börjar dock ana att ryggmuskelaturen utvecklas åt rätt håll när jag kikar i spegeln, så det sporrar lite. Det ska bli ordning på ryggen också, hur pissigt jag än tycker att det är att köra rygg.

I går då;

- Chins i maskin. Började med mycket motvikt för att värma upp och minskade sedan ner. Länge sedan jag körde chinsmaskin, men det känns att jag lagt krut på latsdrag och att tekniken där blivit bättre för jag kände mig mycket starkare i chins än vad jag gjort tidigare.

- Sittande latsdrag i cc. Det går framåt här också. Bättre och bättre kontakt för varje gång. Skam den som ger sig.

- Hög rodd i cc. Bra övning som får det att bränna till mellan skulderbladen om man stannar till lite extra i ytterläget.

- Hantelrodd. Har på senaste tiden lagt mest krut på skivstångsrodd, men då de två skivsätngerna som fanns var upptagna så fick det bli hantelrodd istället. Här har jag mycket att jobba på vad gäller teknik och kontakt. Körde låga vikter och verkligen kände in tekniken ordentligt.

- Låg rodd i maskin. Jag kör i princip aldrig maskiner, men i går hittade jag en riktigt bra maskin som jag blev nyfiken att testa. Låg rodd. Körde några set och blev positivt överaskad. Helt klart en maskin jag kommer slänga in under ryggpassen under sommaren. Tog riktigt, riktigt bra!

Maskinen där jag körde låg rodd.
Blev väldigt positivt överaskad då jag såg att gymmet hade TRX. Jag har aldrig testat TRX förr, men hört mycket gott om det och länge varit sugen på att testa. Körde två ryggövningar och tyckte att det kändes riktigt, riktigt bra. Hela kroppen blir involverad genom att kompensera och hålla balansen samtidigt som ryggen fick en bra omgång. Perfekta avslutningsövningar. Min förhoppning är att, utöver mina fem ordinarie gympass, hinna slänga in TRX en gång i veckan under sommaren och att då köra ett helkroppaspass. Tror att det skulle vara bra för kroppen. Fanns en bra plansch med övningar för hela kroppen så det skulle man ju kunna börja med.


TRX-band.


De två ryggövningarna jag körde är övningarna 01 och 03. Riktigt bra övningar!

Nu ska jag forsätta njuta av min näst sista lediga kväll, av totalt tre, med en powerwalk i kvällssolen. Har i övrigt vilodag i dag innan veckans sista pass, armar, ska brännas av i morgon. Njuuuut av kvällen!

2 kommentarer:

  1. tösen, kör hårt med vikterna, men ta de lungt me personalen på sommarjobbet o hälsa dom från mej o lycka till :)

    SvaraRadera
  2. ÅÅhhhhh, på Hjortens har man hängt en hel del! Mormor och morfar bodde på andra sidan vägen när jag var liten!

    Lycka till med jobbet.

    (Jag fick VG på hela SVA termin 2!)

    Säg till när det är dags för sangriakväll i Ljungsbro!

    SvaraRadera