måndag 11 juni 2012

Axelmos

Startade träningsveckan med att sätta ribban högt. Riktigt högt! Kände att jag behövde lite miljöombyte i träningen och bestämde mig på vägen ner till stan att gästträna på Frisk Sport & Fitness. Har varit där på yoga en gång tidigare precis när de öppnat, men nu kändes det lägligt att testa gymmet. Modernt, fräscht och väldigt väldisponerat. Gott om fria vikter och precis allt som behövdes fanns här. I like it! Dessutom väldigt trevlig personal som visade mig runt i det lite crossfit-inspirerade gymmet. En av de sakerna som jag gillade bäst av allt var nog att det fanns speglar på alla väggar. Perfekt när det är mycket folk, men främst då man kan se sig själv både framifrån och bakifrån. Baksidan är ju annars ganska lätt att missa när det jobbar liksom...

Crossfit-hörna med bland annat TRX.


Hur som helst, veckans första pass fick bli axlar. Min favoritmuskelgrupp! Inledde med flera uppvärmningsset på låga vikter med hantellyft åt sidan och hantellyft framåt i superset. Kan lova att det var en stark och energifylld kropp som stod och värmde upp. Så skönt att ha massor av tryck i musklerna.

Fortsatte sedan med att mata hantellyft åt sidan med lite tyngre vikter. Detta är min all time-favoritaxelövning. Det finns ingen, ingen övning för axlarna som jag gillar så mycket och som tar så fruktansvärt bra som denna. Ett måste i axelpassen.


Hantellyft framåt fick bli nästa övning. Tyngre vikter än i uppvärmningen, så klart, och färre reps.

Körde vidare med två set stående hantelpressar. Det här är ingen favorit, men en övning jag har bestämt mig för att bli stark i. Vill man så går det!

Dags för baksida axel att jobba efter detta. Kryssdrag på lutande bänk i cc, för mig en ny övning som jag inte kört tidigare. Varför vet jag inte, då den är väldigt bra. Började dock försiktigt för att hitta tekniken. Fem sådana set och sedan vidare till nästa övning.

Greppade en skivstång och körde drag mot hakan. Det här är en övning där jag har lätt att "tappa handlederna" och då få ont i dem. Teknik, teknik, teknik. Tålamod, tålamod, tålamod. Slängde ett getöga i spegeln för att kunna se ryggen i spegeln bakom (sa jag inte att jag älskar att Frisk placerat speglar så här?) och blev minst sagt förvånad. Shit i helvete (som min syster skulle sagt) vad det hänt mycket med mina axlar. Trots att det finns en del fett som vadderar dem var musklerna så tydliga och framträdande. Blev nästan tårögd (hur blödig för man vara?). Så skönt att själv kunna se lite resultat av allt jobb som lagts ner den här våren.

Glad i hågen skuttade jag vidare och brände av ytterligare några hantellyft åt sidan (nu riktigt tunga) och stående hantelpressar av bara farten. Kände att baksida axel inte fått nog och körde fem set framåtlutade hantellyft åt sidan innan jag avslutade som alltid på mina axelpass - rotator cuff med gummiband. Galet vad konstaterandet i spegeln gav energi.

Frisk Sport & Fitness blev dagens träningsställe.

Nu bränner, pulserar och skakar det i axlarna. Laddar om inför i morgon då det ska bjudas på ett morgonpass bröst. Bästa uppladdningen just nu är mys med tända ljus, nyduschad och iklädd finaste pyjamasen som sis skickade från USA, chillistan på Spotify och regnet som smattrar mot balkongen.

Frisks gym sett från "min" cc.





Tyngsta hanteln 50 kg. Hm, inte där riktigt än...




Den muppiga bloggerskan. Lagom svettig. Vem sjutton är så trög att hon vänder på huvudet samtidigt som hon fotar sig själv? Svar; jag!
Måndagen satte ribban för veckan. I morgon är det dags att höja den ett steg till.

4 kommentarer:

  1. Oj vad smal du ser ut! Och otroligt vältränad! Herregud, det känns som om det var evigheter sen vi sågs, vilket det måste va! SKÄRPNING! :) Kan inte du vara min PT nån dag, vi kan ut och jogga och du kan få bestämma vad jag ska göra, hur länge och om det är intervall och sånt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kan vi göra det :) Det är verkligen evigheter sen vi sågs sist. Tror att det var september, när du lånade språkhistoriaboken av mig ;)

      Radera
  2. Ser ut som att håret behöver färgas.. Skärpning på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser värre ut här än vad det är. Men ja, det behöver färgas.

      Radera